BAJUSZ & DEMETER http://bajusz-demeter.hu/index.html Sun, 25 Sep 2022 13:11:42 +0000 hu-HU hourly 1 SitePad Magasabb végkielégítés semmissége a köztulajdonban álló munkáltatónál http://bajusz-demeter.hu/blog/magasabb-vegkielegites.html http://bajusz-demeter.hu/blog/magasabb-vegkielegites/#respond Wed, 22 Jul 2020 09:01:36 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/magasabb-vegkielegites.html

A köztulajdonban álló munkáltató (leegyszerűsítve az állami vagy önkormányzati tulajdonban álló gazdasági társaság) esetében a Munka törvénykönyve speciális szabályokat ír elő, így például nem engedi, hogy a munkáltató és a munkavállalók által kötött kollektív szerződésben eltérjenek a végkielégítés, illetőleg a felmondási idő szabályaitól. A szabály értelme, hogy korlátozza a felek szerződési szabadságát, nem enged az Mt-ben szabályozottól magasabb végkielégítést vagy hosszabb felmondási időt.

De mi a helyzet a korábban megkötött kollektív szerződésekkel? Vajon az azokban szereplő kedvező rendelkezéseket is semmisnek kell tekinteni?

 

Egy ilyen helyzetben alapvetően két jogszabályhely szokott felmerülni, melyek mentén az ellenérdekű felek érvelnek: az egyik az Mt. 205. §-a amely rendelkezik a fent kifejtett korlátozásokról, a másik pedig az Mt. hatálybalépéséről rendelkező jogszabály rendelkezése, amely szerint a kollektív szerződés rendelkezéseit korlátozó jogszabályt “az Mt. hatálybalépését követően kötött kollektív szerződésre és munkaszerződésre kell alkalmazni“. A kollektív szerződések sok helyen évtizedes múltra tekintenek vissza, azonban többé-kevésbé rendszeres felülvizsgálatukra kerül sor, jellemzően az új Mt. 2012-es hatálybalépése óta a kollektív szerződést a felek valamilyen okból módosították. A módosított kollektív szerződés vajon “az Mt. hatálybalépését követően kötött kollektív szerződésnek” minősül?

 

A kérdés számos olyan munkáltatónál felmerülhet, amely sokáig nem állami vagy önkormányzati tulajdonként működött, azonban utóbb tulajdonosváltás történt. Az érdekesség, hogy a kedvező szabály alkalmazását vagy annak mellőzését már a jogszabály is egy a tulajdonosváltáshoz nem kapcsolódó időbeli feltételtől (az Mt. hatályba lépését megelőzően vagy követően kötött kollektív szerződés) teszi függővé, a bírói gyakorlat pedig még csavar is egyet rajta.

 

Egy jogesetben, mely a témában precedens jellegű, a Kúria körüljárta a fenti kérdéseket. Az adott esetben az első- és másodfokú bíróságok határozata a felperesi munkavállaló számára kedvezően ítélte meg a jogi helyzetet és kötelezte az alperesi (köztulajdonban álló) munkáltatót a kollektív szerződéses rendelkezéseknek megfelelően hosszabb felmondási időre járó távolléti díj és magasabb végkielégítés megfizetésére. A jogeset középpontjában egy olyan kollektív szerződés szabálya állt, amelyet az 2009. január 1-től változatlanul tartalmazott. Az új Mt. hatálybalépését követően 2012 végén a felek a szabályt változatlanul átemelték egy 2013. január 1-jén hatályba lépett “módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt” kollektív szerződésbe. Csakhogy hiába szerepelt az elnevezésében a módosításokra utalás, a záró rendelkezések szerkesztése során írt megfogalmazás szerint a korábbi kollektív szerződést hatályon kívül helyezték és több más bizonyíték alapján is arra mutatott rá a bíróság, hogy szerinte új kollektív szerződést kötöttek a felek. Hiába volt tehát tartalmilag azonos a munkavállalóra kedvező végkielégítés és felmondási idő szabálya a korábbi kollektív szerződésben írtakkal, a Kúria úgy ítélte meg, hogy az adott esetben a kollektív szerződés “az Mt. hatálybalépését követően kötött kollektív szerződésnek” minősül és elutasította a felperesi keresetet, hivatkozván az Mt. korlátozó szabályára, amely tehát tiltja a munkavállalóra kedvező eltérést a köztulajdonban álló munkáltatók esetén, akkor is, ha a kollektív szerződést jóval a köztulajdonba kerülést megelőzően, de az Mt. hatálybalépését követően kötötték.

 

A jogesetből azonban nagy valószínűséggel az is következik, hogy amennyiben a korábbi kollektív szerződéseket nem helyezik hatályon kívül, hanem (más okokból, más pontokon) csak módosítják, úgy a bíróság vélhetően elfogadja majd azt a munkavállalói érvet, hogy az ilyen kollektív szerződés nem ütközik az Mt. rendelkezéseibe.

flickr
]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/magasabb-vegkielegites/feed/ 0
Az iskola fegyelmi eljárásának is szigorú szabályai vannak http://bajusz-demeter.hu/blog/az-iskola-fegyelmi-eljarasanak-szigoru-szabalyai-vannak.html http://bajusz-demeter.hu/blog/az-iskola-fegyelmi-eljarasanak-szigoru-szabalyai-vannak/#respond Thu, 16 Jul 2020 15:20:27 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/az-iskola-fegyelmi-eljarasanak-szigoru-szabalyai-vannak.html

A tanuló sikerrel támadta meg a gimnázium fegyelmi határozatát

Megsemmisítette a bíróság a köznevelési intézmény intézkedését

 

Nemrég zárult egy per, melyben a tanulóval szemben a köznevelési intézmény fegyelmi büntetésként “felfüggesztett kizárást” alkalmazott. Történt ugyanis, hogy a gyermeket az iskolából valamiféle antipátia és tanulótársaival szemben elkövetett, de kellően nem feltárt és nem bizonyított kötelességszegéssel gyanúsította meg az iskola nevelőtestülete. A tanuló emögött határozottan egy alaptalan ellenszenvet érzett, melyet nem magyarázhattak az általa elkövetett kisebb súlyú szabályszegések sem.

 

A gyanúsítás nyomán a tanuló ellen az iskola fegyelmi eljárást indított, és a jogi képviselőnek már e korai szakaszban való közreműködése ellenére is számos eljárási szabályt megsértő határozatot hozott, amely szerint a tanulóval szemben felfüggesztett kizárás büntetést szabott ki, mely azzal a következménnyel járt, hogy ettől fogva a legkisebb szabálysértés is alkalmas lett volna arra, hogy a tanulót az iskolából ténylegesen kizárják. A szülők az ilyen fenyegető nyomás alól kimenekítették gyermeküket és egy másik intézményben helyezték el, azonban a jogi eljárás folytatódott. 

Ki tűrné tétlenül, ha úgy érzi hogy gyermekét igazságtalanul hurcolták meg és távolították el barátaitól és a jónevű intézményből?

 

Peres eljárás megindítására került tehát sor, melyben első körben a bíróság a fenntartót egy valódi másodfokú határozat meghozatalára kötelezte. A fenntartó e határozatban, bizonyítékok hiányában és az összes elmondott érv ellenére is megerősítette a fegyelmi eljárás alapjaként szolgáló tényállást és bár a szankciót megváltoztatta, a tanulót a korábbi határozathoz képest ismételten elmarasztalta.

 

A fenntartó döntése ellen újabb peres eljárás megindítására került sor, melynek nyomán a bíróság teljes mértékben elfogadta a tanuló érveit és megsemmisítette az iskola és a fenntartó valamennyi, a tanulót elmarasztaló döntését.

 

A bíróság megállapította, hogy az iskola súlyosan kötelezettségszegő magatartásokat csak fegyelmi eljárásban vizsgálhat, melyet az iskolának – a kapcsolódó minisztériumi rendelet alapján – az SzMSz-ben kell szabályoznia, ha ez a helyi szabályozás hiányzik, az már önmagában súlyos, az ügy érdemére kiható szabálysértés.

A fegyelmi tárgyalásról megfelelő időben és megfelelő alakiságokkal kell értesítést küldeni, ha a jogszabályi feltételei fennállnak, akkor pedig kötelező az előzetes egyeztető eljárás lefolytatása.

Fegyelmi tárgyalást csak a nevelőtestület háromtagú bizottsága folytathat le, míg a fegyelmi határozatot csak a nevelőtestület hozhat.

Kötelező biztosítani, hogy a tanuló a védekezését előadja és az iskolának kötelessége a tényállás tisztázása, ehhez pedig a megfelelő bizonyítékok beszerzése, különösen pedig nem maradhat el a sértett meghallgatása.

 

Mivel a tanulót és szüleit az ügyből kifolyólag jelentős kár és személyiségi jogi sérelem érte, az iskola ellen ezen eljárások megindítására is módja nyílt a bíróság döntése nyomán.

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/az-iskola-fegyelmi-eljarasanak-szigoru-szabalyai-vannak/feed/ 0
Az ajándék visszakövetelése http://bajusz-demeter.hu/blog/az-ajandek-visszakovetelese.html http://bajusz-demeter.hu/blog/az-ajandek-visszakovetelese/#respond Sun, 22 Jul 2018 19:08:13 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/az-ajandek-visszakovetelese.html

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász

 

8084060025_74eca9b582_zA Polgári Törvénykönyv szerinti ajándékozási szerződés alapján az ajándékozó a saját vagyona rovására a megajándékozott részére ingyenes vagyoni előny juttatására köteles. Az ajándék, vagyis az ingyenes vagyoni előny a legtöbb esetben tulajdonjog átengedését, átruházását jeleni, így az ajándék tipikusan az adásvétel ingyenes formája. Ingatlan ajándékozásának érvényességéhez a szerződés írásba foglalása szükséges. A továbbiakban az ajándékozással kapcsolatos eseteket járjuk körbe.


Ajándékozás esetén tehát a szolgáltatással szemben nem áll ellenszolgáltatás, de az ajándékozót rendszerint feltárható – az akaratát motiváló – körülmények indítják arra, hogy a megajándékozottnak ingyenes vagyoni előnyt juttasson. Az ajándékozás ugyanakkor nem egyoldalú nyilatkozat, hanem szerződés, amely azt is jelenti, hogy ez alapján a megajándékozott követelheti az ajándék tárgyának átadását. Az ajándékozási szerződés teljesítését azonban az ajándékozó megtagadhatja, ha bizonyítja, hogy az ajánlattétel, illetőleg a szerződés megkötése után a körülményeiben, különösen a megajándékozotthoz való viszonyában olyan lényeges változás állott be, hogy a szerződés teljesítése tőle többé nem várható. A megtagadás feltételeinek fennállására azonban csak az az ajándékozó hivatkozhat, aki még nem teljesített. Teljesítés után csak az ajándék visszaköveteléséről lehet szó.

 

Nem ajándékozás az olyan előnyben részesítés, amelynek nincs vagyoni értéke. Harmadik személyek védelme és jogaik kijátszásának megakadályozása érdekében a hozzátartozók között létrejött szerződések ingyenességét vélelmezni kell.
Az ajándékozási szerződés is lehet semmis vagy megtámadható (pl. tévedés vagy megtévesztés címén) az általános szabályok szerint. Lényeges kérdésben való tévedésnek minősül, ha az ajándékozó tévedett a tekintetben, hogy a megajándékozott méltó az ingyenes juttatásra.
Gyakran előfordulnak olyan esetek, amikor az ajándékozást követően következik be olyan komoly esemény, amely feljogosítja az ajándékozót az ajándék visszakövetelésére. Ilyen esemény bekövetkezhet mind az ajándékozó, mind a megajándékozott oldalán. A Ptk. meghatározza a visszakövetelésre alapot adó komoly okokat, továbbá azt is, hogy mikor nincs helye a visszakövetelésnek.

 

Visszakövetelésre az ajándékozó létfenntartásának veszélyeztetettsége, a megajándékozott súlyos jogsértése, továbbá az ajándékozó téves feltevése esetén kerülhet sor.
Részletesebben:
1) a még meglévő ajándékot vissza lehet követelni, amennyiben arra az ajándékozónak a létfenntartása érdekében szüksége van, és az ajándék visszaadása a megajándékozott létfenntartását nem veszélyezteti;
2) az ajándékozó visszakövetelheti az ajándékot, vagy az ajándék helyébe lépett értéket, ha a megajándékozott vagy vele együttélő hozzátartozója az ajándékozó vagy közeli hozzátartozója rovására súlyos jogsértést követ el;
3) az ajándékozó az általános elévülési időn belül visszakövetelheti az ajándékot, vagy követelheti az ajándék helyébe lépett értéket akkor is, ha az a lényeges körülményre vonatkozó feltevés feltevés, amelyre figyelemmel az ajándékot adta, utóbb véglegesen meghiúsult, és enélkül az ajándékozásra nem került volna sor;

 

Az ajándék visszakövetelésének joga nem korlátlan. Nincs helye a visszakövetelésnek:
– amennyiben az ajándék vagy a helyébe lépett érték a jogsértés elkövetése időpontjában már nincs meg, továbbá
– ha az ajándékozó a sérelmet megbocsátotta,
– a szokásos mértékű ajándék esetén, valamint
– ha az ajándékozás alapjául szolgáló feltevés meghiúsulását az ajándékozó felróható magatartása okozta.
A törvény rögzíti, hogy megbocsátásnak számít, ha az ajándékozó az ajándékot megfelelő ok nélkül hosszabb ideig nem követeli vissza. Téves feltevésre alapított visszakövetelés joga az általános elévülési időn belül is elenyészik, ha azt az ajándékozó megfelelő ok nélkül hosszabb ideig nem gyakorolja.
Néhány esetkör:
Nászajándék – A tartós házasság reményében adott ajándék nem követelhető vissza, ha az ajándékozás alapjául szolgáló feltevés meghiúsulását az ajándékozó felróható magatartása okozta.
Házastársnak adott ajándék – Volt házastársak esetén ajándék visszakövetelésére csak akkor kerülhet sor, ha a házasság megromlását kizárólag a megajándékozott házastárs felróható magatartása idézte elő.
Házastársi különvagyon – A szülőktől származó ajándék – mint különvagyon – megtérítésére a házastárs akkor is igényt tarthat, ha az ajándék visszakövetelésének feltételei nem állnak fenn.
Pénzben adott ajándék – Pénz ajándékozása esetén az azon vásárolt dolog követelhető vissza.
A megajándékozott örökösétől – téves feltevésre alapítottan az ajándék visszakövetelésének további feltétele az ajándékozás körülményeire és az ajándékozó életviszonyainak alakulására tekintettel a társadalmi felfogás szerinti indokoltsága.
Az ajándékozó örökösét – általában nem illeti meg az ajándék, illetőleg a helyébe lépett érték visszakövetelésének joga. Az ajándékozó által már megindított pert azonban a perbeli jogutódlás szabályai szerint folytathatja.

Bírósági költségkedvezmények

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász   Költségkedvezmények a bírósági eljárásban   A költségkedvezmények négy kategóriába sorolhatók: 1. tárgyi és személyes költségmente...

Részletek

Birtokvédelmi eljárások

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász   A szomszéd a birtokvédelemre vonatkozó szabályok alapján is felléphet az őt zavaró szomszéd ellen, ha az megfosztja őt az ingatlana hábo...

Részletek

Közös tulajdon megszüntetése

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász   A közös tulajdon megszüntetését bármelyik tulajdonostárs kérheti a bíróságtól, elegendő a közös tulajdon tényére hivatkozni.    &nb...

Részletek

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/az-ajandek-visszakovetelese/feed/ 0
Birtokvédelmi eljárások http://bajusz-demeter.hu/blog/birtokvedelmi-eljarasok.html http://bajusz-demeter.hu/blog/birtokvedelmi-eljarasok/#respond Sun, 22 Jul 2018 18:34:42 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/birtokvedelmi-eljarasok.html

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász

 

4747854016_2f7a826cd9_zA szomszéd a birtokvédelemre vonatkozó szabályok alapján is felléphet az őt zavaró szomszéd ellen, ha az megfosztja őt az ingatlana háborítatlan használatától. Lássuk röviden ezeket a jogintézményeket és legfontosabb szabályait.


A birtokvédelem alapja

 

A birtokvédelem szabályai alapján a szomszéd, illetőleg bárki más felléphet a birtokában őt zavaró ellen, ha a birtokától jogalap nélkül megfosztják, vagy birtoklásában zavarják. Ez nemcsak a tipikusan előforduló területvitáknál, hanem egyéb zavaró magatartásoknál is igénybe vehető jogvédelmi eszköz. A birtokost a birtokvédelem mindenkivel szemben megilleti, annak kivételével, akitől a birtokot tilos önhatalommal szerezte meg. Közös birtok esetén a birtokvédelem mindegyik birtokost önállóan megilleti, és követelheti a dolognak közös birtokba bocsátását. A közös birtokosok – egymás közötti jogviszonyuk alapján – egymással szemben is jogosultak birtokvédelemre.

 

Jogos önhatalom

 

A birtokos a birtoka elleni támadást – a birtok megvédéséhez szükséges mértékben – önhatalommal is elháríthatja. Az elveszett birtok visszaszerzése érdekében önhatalmúlag csak akkor lehet fellépni, ha más birtokvédelmi eszközök igénybevételével járó időveszteség a birtokvédelmet meghiúsítaná.

 

A jegyzői eljárás

 

Más birtokvédelmi eszközök: a jegyző előtti eljárás, illetőleg a bírósági eljárás. A jegyzőtől a birtoksérelem bekövetkezésétől számítva egy éven belül lehet kérni az eredeti birtokállapot helyreállítását, aki az eredeti birtokállapotot helyreállítja, és a birtoksértőt e magatartástól eltiltja, kivéve, ha nyilvánvaló, hogy az, aki a birtokvédelemért folyamodott, nem jogosult a birtoklásra, illetőleg birtoklásának megzavarását tűrni volt köteles. A jegyző határozata ellen államigazgatási úton jogorvoslatnak helye nincs, s a birtoklás kérdésében hozott határozatot három napon belül végre kell hajtani akkor is, ha az érdekelt fél a birtokvita kérdésében bírósági eljárást kezdeményez.

 

A bírósági út

 

Bírósági eljárás a következő esetekben indítható:
– Az a fél, aki a jegyző határozatát sérelmesnek tartja, annak kézbesítésétől számított 15 napon belül.
– Egy év eltelte után közvetlenül csak a bíróságtól lehet kérni birtokvédelmet.
– Ha az ügyben a birtokláshoz való jogosultság is vitás, akkor szintén közvetlenül a bírósághoz lehet/kell fordulni.

 

A bíróság a birtokperben a birtokláshoz való jogosultság alapján dönt. A békés birtoklásban megzavart fél jogosultságát vélelmezni kell, amely azt jelenti, hogy birtokperben a zavarónak kell bizonyítani a jogosultságát. Birtokviták jellemzően a szomszédok között alakulhatnak ki, de előfordul a bérlő és tulajdonos között, ha a tulajdonos zaklatásszerűen zavarja a bérlőt, feleség és férj között, ha a családi vita során egymást kizárják a lakásból, vagy a személyes tárgyaikat nem engedik elvinni.

 

Senki sem köteles tűrni, hogy a szomszéd őt birtoklásában háborgassa. Érdemes az eljárásokat foról fokra felépíteni, ha lehet peren kívül megállapodni, kompromisszumokban gondolkodni. Számos olyan helyzettel találkozunk azonban, amikor ügyfeleink számára nincs más lehetőség, mint a jegyző előtt vagy bírósági úton fellépni nyugalma érdekében.

Bírósági költségkedvezmények

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász   Költségkedvezmények a bírósági eljárásban   A költségkedvezmények négy kategóriába sorolhatók: 1. tárgyi és személyes költségmente...

Részletek

Közös tulajdon megszüntetése

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász   A közös tulajdon megszüntetését bármelyik tulajdonostárs kérheti a bíróságtól, elegendő a közös tulajdon tényére hivatkozni.    &nb...

Részletek

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/birtokvedelmi-eljarasok/feed/ 0
Közös tulajdon megszüntetése http://bajusz-demeter.hu/blog/kozos-tulajdon-megszuntetese.html http://bajusz-demeter.hu/blog/kozos-tulajdon-megszuntetese/#respond Sun, 22 Jul 2018 18:12:47 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/kozos-tulajdon-megszuntetese.html

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász

 

4257050954_61720d67a3_mA közös tulajdon megszüntetését bármelyik tulajdonostárs kérheti a bíróságtól, elegendő a közös tulajdon tényére hivatkozni. 

 

 

A közös tulajdon megosztásának módjai:

a) természetben (az ingatlan megfelelő megosztásával)
b) valamelyik tulajdonos magához váltja a többiek tulajdonjogát
c) bíróság által elrendelt árveréssel
A fentieknek megfelelően a bíróság az ítéletben:

→ a műszakilag és az ingatlan-nyilvántartásban megosztható ingatlanok esetében az ingatlan megosztását rendeli el (többnyire megfelelő nagyságú telek esetén);
→ vagy kötelezi valamely tulajdonostársat a többiek tulajdoni hányadának megvásárlására (ez akkor lehetséges, ha a kötelezett tulajdonostárs előzőleg igazolja, hogy a megváltáshoz szükséges összeggel rendelkezik és ezt igazolja is);
→ vagy végső soron árverést rendel el.
Amennyiben a perben valamely tulajdonostárs kéri a közös tulajdon megszüntetését, valamelyik lehetőség biztosan bekövetkezik, tehát a per végén a tulajdonostársak:

→ vagy rendelkezhetnek majd az ingatlan egy részével – tehát eladhatják azt,
→ vagy hozzájutnak a tulajdoni hányaduknak megfelelő értékhez.

 

 

A peres eljárás időtartamaként a gyakorlatban elsőfokon legalább másfél évvel számolni kell. Ugyanakkor bármikor van lehetőség a megegyezésre a peres felek között, ami azt jelenti, hogy amennyiben a többi tulajdonos nem kíván majd pereskedni vagy a feleknek tartaniuk kell attól, hogy a bíróság árverést rendel el, akkor várható, minden érintett nagyobb hajlandóságot mutat a megszüntetést kezdeményező tulajdonostársat megillető rész kifizetésére.

 

Formálisan minden tulajdonosnak, egyéb vagyoni értékű joggal (pl. haszonélvezet) érintett félnek perben kell állnia.

 

Peren kívüli eljárásban

 

A peres eljárás előtt mindenképpen javasolt, hogy peren kívüli eljárásban, ügyvédi felszólító levéllel, egyeztető tárgyalásokkal igyekezzenek rábírni a többi tulajdonost a közös tulajdon megosztásának valamely módjára.

 

Költségek és díjak

 

A) A peres eljárás költségei általánosságban:

→ peres eljárás illetéke: a megszüntetést kezdeményező tulajdonostárs tulajdoni hányada értékének 6%-a, amelyet a keresetlevélen, illetékbélyeg formájában kell leróni;
→ amennyiben a felek az ingatlan értékében megegyezni nem tudnak, úgy sor fog kerülni ingatlanforgalmi szakértő kirendelésére is – ennek költsége legalább 80-120.000 forint, amely a bírói döntéstől függően jellemzően a felperest terheli;
→ a közös tulajdon megszüntetése iránti perben a perköltséget a felek rendszerint saját tulajdoni hányaduk után viselik.

 

B) Megoldás a peres eljárás vitelére a fél nehéz anyagi helyzetére tekintettel

A peres eljárás során lehetőség van úgynevezett különböző költségkedvezmények iránti kérelmek előterjesztésére. Ezekről itt találhat több információt.

 

C) Készkiadások:

– ingatlan tulajdoni lap díja: 3.600 forint
– egyezség esetén a földhivatal igazgatási szolgáltatási díja: 6.600 forint

Amennyiben bármilyen további kérdése volna, állunk rendelkezésére.

Bírósági költségkedvezmények

Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász   Költségkedvezmények a bírósági eljárásban   A költségkedvezmények négy kategóriába sorolhatók: 1. tárgyi és személyes költségmente...

Részletek

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/kozos-tulajdon-megszuntetese/feed/ 0
Ingatlan adásvétel: gyakori kérdések http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-gyakori-kerdesek.html http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-gyakori-kerdesek/#respond Sun, 22 Jul 2018 17:14:46 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-gyakori-kerdesek.html

Megtaláltam leendő lakásomat/házamat, hogyan tovább?

Gratulálunk! Rajtunk nem fog múlni, hogy boldog tulajdonosává is váljon.

 

Először is kérje el az eladótól az ingatlan adatait (pontos helyrajzi szám és cím), hogy a tulajdoni lapot ellenőrizni tudjuk. Vegye fel velünk a kapcsolatot. Kérésére a tulajdoni lapba beletekintünk, vagy e-hiteles tulajdoni lapot kérünk le.

 

SOHA ne adjon át úgy pénzt, hogy még nem ellenőriztette a tulajdoni lapot!

Az eladó sürgeti, hogy adjak foglalót. Adhatok szerződés nélkül?

Nem szerencsés!

 

Az alkupozíciót javíthatja a gyorsaság, de a kockázatok miatt nem javasolt pénzátadás a szerződéskötést megelőzően. A legjobb az ilyen sürgetést visszautasítani, de ha ez nem lehet, legrosszabb esetben azt teheti, hogy felkészül erre a helyzetre.
1. Ha előzetesen elkéri az ingatlan helyrajzi számát, úgy a tulajdoni lap az ingatlan-nyilvántartásban ellenőrizhetővé válik. Kérje segítségünket! Előzetes megbeszélés alapján akár telefonon közölt adatok alapján is betekintünk a tulajdoni lapba.
2. A foglaló átadására vonatkozóan legyen Önnél egy adatokkal kitölthető irattervezet, mely a tulajdoni lap adatai ismeretében igazolja a pénz átadását.
3. Győződjön meg az eladó személyéről, kérje el a személyi igazolványt és ha ingatlanos is jelen van, kérje el az ő adatait is(név, lakcím, iroda neve, címe, adószáma).

 

Ne feledje azt sem, hogy az adásvételi szerződés nem csak a vételárról szól! Meg kell állapodni a birtokbaadásról, a vételár fizetésének menetéről stb. Ezek adott esetben végiggondolást igényelnek.

 

A foglalót határozottan az adásvételi szerződéskötéssel egyidejűleg javasolt átadni.

Foglalót vagy előleget adjak / kérjek?

A foglaló ismert szabálya, hogy ha felek a szerződést teljesítik, a foglalót a vételárba be kell számítani; ha a szerződés olyan okból szűnik meg, amelyért egyik fél sem felelős, vagy mindkét fél felelős, a foglaló visszajár; egyébként pedig a teljesítés meghiúsulásáért felelős személy az adott foglalót elveszíti, a kapott foglalót kétszeresen köteles visszatéríteni.

 

A foglaló mértékét jellemzően a vételár 10%-a körül szokták a felek megállapítani, de nincs törvényi mértéke.

 

Az előleg a teljesítés meghiúsulása esetén visszajár. Foglalót tehát annak a félnek érdemes adnia vagy kérnie aki biztos abban, hogy rajta nem fog múlni a teljesítés meghiúsulása. Ha a meghiúsulásnak bármilyen kicsi esélye is van, úgy célszerű az adott vagy kért foglaló mértékét csökkenteni, vagy foglaló helyett előlegben megállapodni.

 

Tudnia kell, hogy az okiratszerkesztő ügyvédnek mindkét fél érdekeit meg kell jelenítenie a szerződésben. Ezzel kapcsolatban a szerződési jog leglényegesebb szabálya, hogy a szerződéseket teljesíteni kell.

Mit jelent, hogy egy ingatlan tehermentes? Honnan lehet ezt megtudni?

Tehermentesnek mondjuk az ingatlant, ha arra sem perfeljegyzés, sem jelzálogjog, sem végrehajtási jog, sem elidegenítési és terhelési tilalom, sem haszonélvezeti jog nincs bejegyezve.

 

Az ilyen ingatlan esetében a tulajdoni lap harmadik (terheket tartalmazó) része üres vagy a bejegyzések sorszámai áthúzásra kerültek. A terhekről és a tehermentességről tehát a tulajdoni lapból lehet megtudni. Az (ilyen módon lekért) tulajdoni lap közhiteles, ami azt jelenti, hogy a jog védi azt a személyt, aki a közhiteles nyilvántartásban bízva ellenérték fejében szerzett jogot. A tulajdoni lapot az ügyvéd minden ingatlanügyletnél köteles lekérni.

Hitelből szeretnék ingatlant vásárolni, de nem tudom, hogy hol fogom felvenni. Hogyan lehet szerződést kötni?

A szerződéskötést megelőző tárgyalások során tájékoztatni kell az eladót erről a helyzetről és olyan vételár-fizetési határidőket célszerű megállapítani, amelyek kényelmesen lehetővé teszik, hogy akár az egyik hitelintézet elutasítása esetén a másiktól lehessen hitelhez folyamodni. Előfordulhat, hogy ebben a helyzetben a szerződést az új hitelintézet előírásainak megfelelően módosítani kell.

 

Erős bizonytalanság esetén célszerűbb lehet inkább adásvételi előszerződést kötni.

Mit kell tudni az energetikai tanúsítványról?

50m2-nél nagyobb alapterületű új épület építése, illetve meglévő épület eladása vagy bérbeadása során szükséges elkészíttetni. Az adásvételi szerződéskötés során rendelkezésre kell álljon, mert a szerződésnek tartalmaznia kell a) annak rögzítését, hogy e rendelet rendelkezései szerint kell-e tanúsítványt készíteni b) a tanúsítvány azonosító kódját, és c) a vevő vagy bérlő nyilatkozatát arról, hogy az azonosító kód szerinti tanúsítványt vagy annak másolatát az eladótól vagy a bérbeadótól átvette.

 

Nem kell viszont tanúsítványt készíteni a) a használatba vételi engedélyt (bejelentést) megelőző tulajdon-átruházás esetén; b) ha ugyanabban az ingatlanban résztulajdonnal rendelkező tulajdonos szerez ellenérték fejében további tulajdonrészt.

 

Fontos, hogy a tanúsítvány tíz évig hatályos, így érdemes megtartani későbbi felhasználásra. A részletes szabályok a 176/2008. Kormányrendeletben találhatók.

Ikerházban / többlakásos közös tulajdonú ingatlanban tervezek lakást vásárolni. Mire kell figyelnem?

A közös tulajdon ténye önmagában nem teszi a folyamatot lényegesen terhesebbé, de a tulajdoni lap teher részét figyelmesen vizsgálni kell és szükséges, hogy rendelkezésre álljon olyan használati megállapodás, amely alapján tájékozódni lehet az ingatlan használati viszonyairól.

 

Ikerházak esetén a szimmetrikus elrendezés miatt rendszerint nincs nagy meglepetés, egyéb többlakásos ingatlanok esetében azonban ezt a kérdést már az előzetes tárgyalások során tisztázni kell.

 

Amennyiben nincs az egyes lakástualjdonosok között használati megállapodás, úgy annak elkészítése javasolt, ha pedig a vételár egy része hitelintézeti forrásból biztosított, akkor szükséges is.

Érdemes-e vagy szükséges-e előszerződést kötni?

Amennyiben a felek közötti végleges megállapodás megkötésének vagy teljesülésének nem látszik akadálya vagy az egyszerűen elhárítható, úgy nem érdemes az ügyletet további okiratok megkötésével nehezíteni.

 

Azonban, ha az adásvételi szerződés megkötését valamilyen jövőbeli feltételtől teszik a felek (akár az egyik fél kérése alapján) függővé, de ennek ellenére a szerződéskötés mellett elköteleződnek, úgy célszerű előszerződést kötni. Az előszerződésben a felek arra vállalnak kötelezettséget, hogy egy jövőbeli időpontban vagy pontosan meghatározott feltétel (az ingatlan tehermentesítése vagy bizonyos nyilatkozatok beszerzése, hitelintézet vagy építési hatóság meghatározott tartalmú nyilatkozata stb.) bekövetkezése esetén egymással végleges szerződést kötnek.

 

Ha a feltétel elmarad, úgy nincs szerződéskötési kötelezettség, ha viszont bekövetkezik, akkor a felek kötelesek megkötni a szerződést enélkül pedig az egyik fél kérésére a szerződést a bíróság létrehozza.

+36 30 652 1553

Hívjon minket! Segítünk, hogy mire figyeljen, amikor az eladóval tárgyal, hogy miről kell az eladóval mindenképpen beszélnie, milyen adatokat kell tőle elkérnie a szerződéskötés előtt.

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-gyakori-kerdesek/feed/ 0
Ingatlan adásvétel: a szerződés és az eljárás menete http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-a-szerzodes-es-az-eljaras-menete.html http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-a-szerzodes-es-az-eljaras-menete/#respond Sun, 22 Jul 2018 16:00:35 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-a-szerzodes-es-az-eljaras-menete.html

Írta: Dr. Bajusz Gergely | Ügyvéd, adójogi szakjogász

 

4639538438_1c806d9962_z-2Mi védi a vevő és az eladó érdekeit az adásvételi szerződés megkötésének folyamatában? Milyen díjakkal és költségekkel kell számolniuk a feleknek? Hogyan zajlik az eljárás? Rövid összefoglalónkban választ adunk e kérdésekre.


A SZERZŐDÉS: A FELEK BIZTONSÁGÁNAK ALAPJA

 

A vevő (és egyben az eladó) érdekeit leginkább egy gondosan megírt szerződés fogja védeni. Az adásvételi szerződésben szerepelnie kell a felek valamennyi megállapodásának, így annak, hogy
→ foglaló vagy előleg kerül átadásra; [ha felek a szerződést teljesítik, a foglalót a vételárba be kell számítani; ha a szerződés olyan okból szűnik meg, amelyért egyik fél sem felelős, vagy mindkét fél felelős, a foglaló visszajár; egyébként pedig a teljesítés meghiúsulásáért felelős személy az adott foglalót elveszíti, a kapott foglalót kétszeresen köteles visszatéríteni];
→ a vételárat egyösszegben vagy részletekben a szerződésben meghatározott időpontokban fizeti a vevő;
→ a vételár milyen forrásból kerül megfizetésre; [a hitelintézeti előírások szerint ez a vételárrész képezi a vételár utolsó részét, azaz annak folyósításáig az önerő teljes összegének megfizetésre kell kerülnie];
→ szükséges-e az ingatlan tehermentesítése és az milyen módon történik;
→ a birtokbaadás mikor történik; [ezt a felek rendszerint a teljes vételár kifizetéséhez kötik, de ettől eltérő megoldások sem ritkák, ilyenkor azonban e részkérdés külön szabályozására van a szerződésben szükség, pl. bérleti díj kikötéssel, a beruházások megtiltásával, elszámolási kötelezettséggel a szerződés meghiúsulása esetére].

 

 

Ingatlanvásárlás

GYAKORI KÉRDÉSEK

 
TOVÁBBI SZERZŐDÉSES RENDELKEZÉSEK

 

A szerződés ezen kívül minden esetben tartalmaz további klauzulákat
→ a szerződés megfelelő teljesítésének biztosítására [késedelmi kamat, kötbér, elállási jog, bontó feltétel, egyéb szankciók];
→ a finanszírozó hitelintézet további előírásai, melyről a hiteligénylés során tájékoztatót adnak át az ügyfél részére;
→ a jog- és kellékszavatossági rendelkezések;
→ a kárveszély átszállásának szabályozása;
→ energetikai tanúsítvány száma – ez a szerződés kötelező eleme;
→ illetékkedvezményekkel összefüggő nyilatkozatok;
→ családi otthonteremtési kedvezményekkel kapcsolatos nyilatkozatok.

 

A vevő érdekeit védendő, javasolt elvégezni az alábbiakat is, annak érdekében, hogy utóbb számos bosszúságtól mentesüljön.
→ az ingatlan birtokbavétel pillanatában fennálló állapotának rögzítése (fényképekkel, műszaki szakértő, statikus közreműködésével, vagy legalább egy hozzáértő harmadik személy által készített és aláírt jegyzőkönyvvel)
→ közművek megfelelő leolvasása a birtokbavétel során és – amennyiben azt szükségesnek gondolja – előzetes nyilatkozat kérése az közművektől, illetőleg a társasház közös képviselőjétől arra vonatkozóan, hogy az eladónak nincs közműtartozása.

 
BIZTOSÍTÉKOK A FÖLDHIVATALI ELJÁRÁSBAN

 

A szerződés megkötését követően azonnal benyújtásra kerül a földhivatalhoz, ha a teljes vételár kifizetése pedig még nem történt meg, akkor a földhivatali eljárásban rendszerint úgynevezett függőben tartást – mint eljárásjogi garanciát – szokás kérni a vevő tulajdonszerzésének biztosítására. Ennek előnye a “tulajdonjog fenntartásához” – mint másik lehetséges eljárási módhoz – képest, hogy ebben az esetben az ingatlan már nem terhelhető meg , nem lehet rá végrehajtási jogot vagy jelzálogjogot bejegyezni. Banki hitellel finanszírozott ingatlanvásárlások esetében szinte mindig az előbbi a banki előírás.

 

A szerződéskötéssel egyidejűleg rendszerint megtörténik a vevő tulajdonjogának bejegyzését engedélyező eladói nyilatkozat ügyvédi letétbe helyezése, amely nyilatkozatot az ügyvéd csak akkor nyújthatja be a földhivatalba, ha az ingatlan teljes vételára megfizetésre került. Az eladónak ekkor tehát nem kell a tulajdonjog bejegyzésének engedélyezéséről külön nyilatkoznia, és a vételár megfizetésének hitelt érdemlő igazolása esetén az ügyvéd köteles ezt az eladói nyilatkozatot a földhivatalhoz benyújtani.

 

DÍJAK ÉS KÖLTSÉGEK

 

Milyen díjakkal és költségekkel kell számolni az ingatlanvásárlás során?

1. Ügyvédi megbízási díj, jellemzően az ingatlan értékének 0,7% – 1%-a + áfa, de legalább 75.000 forint és amelyre az előrelátható jogi munka mennyisége alapján teszünk ajánlatot;
2. Az ingatlan e-hiteles tulajdoni lap díja: 3.600 forint, melyet a szerződéskötéshez közeli időpontban irodánk kér le elektronikus úton közvetlenül a közhiteles nyilvántartásból;
3. Földhivatali eljárási díj: 6.600 forint (esetlegesen kétszer amennyiben az eladó a tulajdonjogát a teljes vételár kiegyenlítéséig fenntartja);
4. A vevő által fizetendő vagyonszerzési illeték. Főszabály szerint az illeték mértéke 4%. (Amennyiben egy éven belül lakóingatlant adott el, vagy fog eladni, akkor az illetéket a két lakóingatlan forgalmi értékének különbözete után kell megfizetni. További esetleges illetékkedvezményekről kérje tájékoztatásunkat. [Itv. 18.§ – 26.§]
5. Az eladó által fizetendő, az ingatlan értékesítéséből származó bevétel utáni személyi jövedelemadó. A bevétel számításánál számos költséget jogosult az eladó levonni, adót csak a fennmaradó összeg után kell fizetni. Ennek kiszámítása megbecsléséhez kérje irodánk segítségét. A leggyakoribb, hogy az eladni kívánt lakóháznak vagy lakásnak az eladó már több, mint öt éve tulajdonosa: ekkor a törvényi vélelem alapján az eladásból nem származik jövedelem, tehát nincs adófizetési kötelezettség sem. [Szja. 59.§ – 64.§]

Előfordulhat, hogy az eladói oldalon további költségek és díjak merülhetnek fel, így az ingatlan tehermentesítésének költsége, jelzálogjog törlésének földhivatali díja, ingatlanközvetítői jutalék stb.

 

AZ ADÁSVÉTELI SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSÉNEK MENETE

 

A szerződéskötésnél jellemzően az alábbiakra kell számítani:

1. személyes találkozó vagy kapcsolatfelvétel – személyes adatok rendelkezésre bocsátása, részletes nyilatkozatok a felek igényeiről;
2. okiratok megszerkesztése, melyet a feleknek előzetesen minden esetben megküldünk áttekintésre. Javítások, esetleges további személyes konzultációk történnek a feltételek tisztázása érdekében.
3. okiratok aláírásának időpontjában: ügyfélazonosítás (amely jogszabályi előírás), okiratok aláírása, vételár-részlet fizetése, ügyvédi megbízási díj és a felsorolt díjak megfizetése
4. földhivatali eljárás megindítása
5. tehermentesítés – hitelfolyósítás – a vételár rendezése – bejegyzési engedély megadása (letétből kiengedése)
6. tulajdonjog bejegyző határozat.

 

MINDIG KÉRDEZZEN!

 

Ha olyan információt kap, amelyet nem ért, mindig kérdezzen! Fontos, hogy Ön értse és így rálátása legyen a szerződés megkötésének minden lépésére és a folyamat egészére.

 

+36 30 652 1553

Hívjon, hogy előzetesen át tudjuk beszélni az adásvételi szerződéskötés folyamatát. Elmondjuk, pontosan milyen adatokra van szükség, mit kérjen az eladótól.

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/ingatlan-adasvetel-a-szerzodes-es-az-eljaras-menete/feed/ 0
A munkaviszony jogellenes munkáltatói megszüntetése http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaviszony-jogellenes-munkaltatoi-megszuntetese.html http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaviszony-jogellenes-munkaltatoi-megszuntetese/#respond Sun, 22 Jul 2018 15:32:21 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaviszony-jogellenes-munkaltatoi-megszuntetese.html

Írta: Dr. Demeter Andrea – ügyvéd, munkajogi szakjogász

Forrás: flickr CC BY 2.0

A munkaviszony megszüntetése jogellenes, ha az akár alaki, akár tartalmi okból nem felel meg a jogszabályi előírásoknak. Ilyen lehet például, ha a munkáltató felmondási védelem alatt álló (várandós) munkavállalónak mond fel jogellenesen, vagy a próbaidőt meghaladóan, de a próbaidőre hivatkozva mond fel a munkáltató. Ugyanakkor a munkaviszony megszüntetését nem teszi jogellenessé, ha a munkáltató intézkedése csak valamely járulékos kérdésben sért jogszabályt. Ilyen járulékos kérdés lehet például az, hogy a felmondásban hibásan kerül megjelölésre a felmondási idő mértéke, vagy a fennmaradó (időarányos) szabadság elszámolása). Ez utóbbi esetben ez a jogsértés is orvosolandó, de önmagában ez nem teszi jogellenessé magát a megszüntető nyilatkozatot.


 

Kár megtérítése

 

Főszabály szerint a munkáltató köteles megtéríteni a munkaviszony jogellenes megszüntetésével összefüggésben okozott kárt. A munkavállaló kártérítésként – a korábbi Mt-vel ellentétben – nem elmaradt munkabért, hanem elmaradt jövedelmet kérhet. Ennek indoka, hogy munkaviszony fennállásának hiányában nem lehet elmaradt munkabérről beszélni. Az elmaradt jövedelem címén igényelt kártérítés összege azonban korlátozott: nem haladhatja meg a munkavállaló 12 havi távolléti díjának összegét.

Előfordulhat olyan eset, hogy a munkavállalónak nincs kára, illetve azt nem tudja vagy nehezen tudja bizonyítani, a kártérítés helyett követelheti a munkáltatói felmondás esetén irányadó felmondási időre járó távolléti díjnak megfelelő összeget.

 

Az elmaradt munkabér, egyéb járandóság és az ezt meghaladó kár megtérítése

 

A munkáltatónak meg kell térítenie a munkavállaló elmaradt munkabérét, egyéb járandóságát és ezt meghaladó kárát. Elmaradt munkabérként azonban a munkavállaló távolléti díját kell figyelembe venni.

Az elmaradt munkabér és egyéb járandóság összegének számításánál mindenképpen figyelembe kell venni, azt az összeget
– amit a munkavállaló megkeresett, vagy az adott helyzetben elvárhatóan megkereshetett volna, továbbá
– amelyet a munkáltató a munkaviszony megszüntetésekor kifizetett végkielégítésként.

 

Végkielégítés

 

A munkaviszony jogellenes megszüntetésének jogkövetkezményei a kártérítésen túl, jogosult a végkielégítés összegére. Végkielégítés akkor jár, ha
– a munkaviszony nem felmondással szűnt meg jogellenesen, vagy
– a munkavállaló azért nem részesült végkielégítésben, mert a felmondás indoka a munkaviszonnyal kapcsolatos magatartása vagy a nem egészségi okkal összefüggő képessége volt.

 

A munkaviszony helyreállítása

 

A korábbi Mt. szabályokhoz képes az új Mt. már csak szűk körben ad lehetőséget a munkavállalónak a munkaviszony helyreállítására, ezért általában a megszüntetésre irányuló jognyilatkozat szerint szűnik meg a munkaviszony, és nem a bírósági ítélet jogerőre emelkedésének napján.

A munkavállaló kérelmére a bíróság csak abban az esetben állítja helyre a munkaviszonyt, ha
– a munkaviszony megszüntetése az egyenlő bánásmód követelményébe ütközött,
– a munkaviszony felmondására a várandósság, szülési szabadság, gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadság, katonai szolgálat vagy az ember reprodukciós eljárással összefüggő védelem tartama alatt került sor (felmondási tilalmak),
– a munkaviszony felmondása a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállalóra irányadó felmondási korlátozásba ütközött,
– a munkavállaló a munkaviszony megszüntetésekor munkavállalói képviselő volt, vagy
– a munkavállaló a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetését vagy erre irányuló saját jognyilatkozatát sikerrel támadta meg.
Amennyiben a munkavállaló a per során kéri a a munkaviszony helyreállításától, ettől a bíróság nem tekinthet el. A munkavállaló a munkaviszony helyreállítása esetén is követelheti a jogellenes megszüntetéssel összefüggően felmerülő kárát (ebben ez esetben nem érvényesül a 12 havi korlát)

 

Nem vagyoni kár (sérelemdíj)

 

Az Mt. szerint a munkáltatónak a munkavállaló részére meg kell térítenie az elmaradt munkabérén, egyéb járandóságán túl az azt meghaladó kárát is. Ilyen lehet a nem vagyoni kár is, ha például egy aktívan dolgozó munkavállaló a munkaviszonyból eredő stressz hatására orvosi kezelésre szorul és időközben a munkáltató (jogellenesen) megszünteti a munkavállaló munkaviszonyát. Ebben esetben kártérítési indokként a személyiségi jogsérelem, mint nem vagyoni kártérítési igény is felmerül, amely a Ptk. sérelemdíj szabályai szerint követelhető. Megjegyzendő, hogy a nem vagyoni kártérítési igényt a munkavállalónak kell bizonyítania.

 

Kérjen segítséget! Állunk rendelkezésére.

 

 

További cikkeink a témában

A munkaügyi perek: rövid összefoglaló

Írta: Dr. Demeter Andrea | Ügyvéd, munkajogi szakjogász   Számos esetben előfordul, hogy a munkavállaló egy mégoly jelentős munkáltatói jogsértés esetén sem kíván bírósághoz fordulni. Em...

Részletek

A szabadság kiadása és megszakítása

Írta: Dr. Demeter Andrea – ügyvéd, munkajogi szakjogász   A szabadság kiadására vonatkozó lényeges rendelkezések   Az Alaptörvény alapvető jogként rendelkezik arról, hogy munk...

Részletek

 

 

Közszolgálattal kapcsolatos cikkeink

Fegyelmi felelősség a közszolgálatban

Írta: Dr. Demeter Andrea | Ügyvéd, munkajogi szakjogász   A fegyelmi eljárás lefolytatása során a jogszabályok számos védekezési eszközt biztosítanak, amelyeket célszerű a lehető legjobb...

Részletek

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaviszony-jogellenes-munkaltatoi-megszuntetese/feed/ 0
A munkaügyi perek: rövid összefoglaló http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaugyi-perek-rovid-osszefoglalo.html http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaugyi-perek-rovid-osszefoglalo/#respond Sun, 22 Jul 2018 14:42:49 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaugyi-perek-rovid-osszefoglalo.html

Írta: Dr. Demeter Andrea | Ügyvéd, munkajogi szakjogász

 

Számos esetben előfordul, hogy a munkavállaló egy mégoly jelentős munkáltatói jogsértés esetén sem kíván bírósághoz fordulni. Emellett az is gyakori, hogy okiratokkal vagy tanúkkal viszonylag egyszerűen igazolható munkáltatói jogsértések ellenére a munkáltatók tárgyalni sem hajlandók a munkavállalóval mondván, ha követel, hát pereskedjen és fizesse annak a költségeit. A munkaügyi perek igen nagy számban a munkaviszony jogellenes megszüntetésével kapcsolatosak.


Perindítás

 

A munkaügyi per a keresetlevél bírósághoz történő beadásával indítható. A keresetlevél valamennyi per esetében a felperesi állítások kiindulópontja. Ebben kell előadni a tényállást, azt hogy mennyiben sérültek a munkavállaló jogai, azt hogy a jogsértéseket milyen bizonyítékok támasztják alá és természetesen meg kell fogalmazni a kereseti kérelmeket.
A kereseti kérelmek

 

A kereseti kérelmek a munkaügyi perekben jellemzően az alábbi jogcímekhez kapcsolódnak:

 

→  a munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén a munkáltató köteles megtéríteni a munkaviszony jogellenes megszüntetésével összefüggésben okozott kárt. Az elmaradt jövedelem címén igényelt kártérítés nem haladhatja meg a munkavállaló tizenkét havi távolléti díjának összegét. Egyes esetekben a munkavállaló a kártérítésen túlmenően jogosult lehet a végkielégítés összegére vagy a munkaviszony helyreállítására.

 

→ munkabér iránti igények esetében a munkabér valamely ki nem fizetett részét szokták követelni.

 

Fontos szabály, hogy az első esetben, tehát, ha a munkaviszony jogellenes megszüntetésére okán indul eljárás, úgy a keresetlevelet a munkáltató írásbeli intézkedésétől (pl. felmondás) számított harminc napon belül kell a munkaügyi bíróságnál előterjeszteni. A határidő a postára adással is teljesíthető.

A második esetben, azaz a munkabér iránti igényeknél nem az előbb említett harminc napos határidő, hanem a három éves elévülési idő számít, a per megindítására tehát főszabály szerint ennyi idő áll rendelkezésre.

 

Bizonyítás a perben.

 

Minden peres eljárásban a felek állításait bizonyítékokkal kell alátámasztani. A bizonyíték a munkaügyi perekben jellemzően okirat vagy tanúvallomás. A per előkészítése során az egyik legfontosabb feladat összegyűjteni a rendelkezésre álló bizonyítékokat: valamennyi lényeges okiratot és a lehetséges tanúkat. Meg kell tudni jelölni, hogy az egyes tanúkkal a felek mit kívánnak bizonyítani, mi a nevük és címük annak érdekében, hogy a bíróság őket idézni tudja.

 

Peren kívüli eljárás

 

Mint bármely polgári ügyben, a munkaügyi bírósági eljárást megelőzően is helye lehet a felek megállapodásának. A perindítást megelőző peren kívüli eljárás végső soron ennek az esélyét kínálja. Fontos tudni, hogy a felek a peres eljárás alatt is bármikor megegyezhetnek egymással. Ilyenkor célszerű, ha egyezségük jóváhagyását a bíróságtól kérik, mert ebben az esetben a bírói végzéssel jóváhagyott egyezség „ítélet hatályú” lesz, azaz nemteljesítés esetén végrehajtható okiratként szolgálhat.

 

Költségek és díjak

 

A munkaügyi perekben a munkavállalót tárgyi költségfeljegyzési jog és illetékfeljegyzési jog illeti meg, ami azt jelenti, hogy az eljárás során felmerülő költségeket (tanú- és szakértői díj, ügygondnoki és tolmácsi díj, pártfogó ügyvéd díja, helyszíni tárgyalás és szemle költsége stb.), valamint az illetéket az állam előlegezi.

A pervesztes fél az állam által előlegezett költségek viselésére lesz köteles az ítélet szerint.

 

Kérjen segítséget! Állunk rendelkezésére.

 

 

További cikkeink a témában

A szabadság kiadása és megszakítása

Írta: Dr. Demeter Andrea – ügyvéd, munkajogi szakjogász   A szabadság kiadására vonatkozó lényeges rendelkezések   Az Alaptörvény alapvető jogként rendelkezik arról, hogy munk...

Részletek

 

 

Közszolgálattal kapcsolatos cikkeink

Fegyelmi felelősség a közszolgálatban

Írta: Dr. Demeter Andrea | Ügyvéd, munkajogi szakjogász   A fegyelmi eljárás lefolytatása során a jogszabályok számos védekezési eszközt biztosítanak, amelyeket célszerű a lehető legjobb...

Részletek

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/a-munkaugyi-perek-rovid-osszefoglalo/feed/ 0
Jogorvoslat a fegyelmi határozattal szemben http://bajusz-demeter.hu/blog/jogorvoslat-a-fegyelmi-hatarozattal-szemben.html http://bajusz-demeter.hu/blog/jogorvoslat-a-fegyelmi-hatarozattal-szemben/#respond Sun, 22 Jul 2018 13:50:33 +0000 http://bajusz-demeter.hu/blog/jogorvoslat-a-fegyelmi-hatarozattal-szemben.html

Írta: Dr. Demeter Andrea | Ügyvéd, munkajogi szakjogász

 

Az államigazgatási szerv fegyelmi határozatával szemben a kormánytisztviselők jogorvoslat eszköze a közszolgálati panasz, amely a Kormánytisztviselői Döntőbizottsághoz nyújtható be. A fegyelmi határozat a bíróság előtt tehát közvetlenül nem támadható meg, a Döntőbizottság döntése azonban a bíróság előtt megtámadható. 

A köztisztviselők a fegyelmi határozattal szemben közvetlenül fordulhatnak a bírósághoz.

CC BY 2.0

 

Közszolgálati panasz benyújtása és a Kormánytisztviselői Döntőbizottság eljárása

 

Az államigazgatási szerv fegyelmi eljárásban hozott határozatát a kormányzati tisztviselő a Kormánytisztviselői Döntőbizottság előtt közszolgálati panasszal támadhatja meg. A közszolgálati panaszt a megfelelő formai és tartalmi követelmények megtartásával a sérelmesnek tartott munkáltatói intézkedésről szóló irat kézbesítésétől számított harminc napon belül lehet a Döntőbizottsághoz benyújtani.

 

A Döntöbizottság iratokat kérhet be a panaszostól, illetve a munkáltatótól; meghallgathatja a panaszost, illetve a munkáltatót; tanút hallgathat meg; szakértőt kérhet fel; egyéb, a panasz kivizsgálásához szükséges cselekményeket végezhet. Az eljárásban a panaszos, illetve a munkáltató helyett azok képviselője, meghatalmazottja is eljárhat.

 

A Döntőbizottság eljárása során gondoskodik arról, hogy a panaszos, illetve a munkáltató minden, az eljárás során felvetődött tényt, iratot, nyilatkozatot megismerhessenek és azokkal kapcsolatban álláspontjukat kifejthessék. A panaszos a közszolgálati panaszát a Döntőbizottság határozatának meghozataláig visszavonhatja. A közszolgálati panasz visszavonása esetén a Döntőbizottság az eljárást megszünteti.

 

A panaszt a Döntőbizottság annak kézhezvételétől számított hatvan napon belül indokolással ellátott határozatban bírálja el és döntését írásban közli. Ezt a határidőt indokolt esetben a  Döntőbizottság egy alkalommal hatvan nappal meghosszabbíthatja.
A határozat rendelkező részének világosan tartalmaznia kell a Döntőbizottság döntését. A rendelkező részben kell tájékoztatást adni arról is, hogy a Döntőbizottság határozata ellen az abban érintettek harminc napon belül keresettel fordulhatnak a közigazgatási és munkaügyi bírósághoz.
Az indokolásnak tartalmaznia kell különösen: a panasz lényegét; az eljárás eredményét és mindazokat a körülményeket, tényeket, amelyeket a Döntőbizottság határozatának meghozatalánál figyelembe vett; az alkalmazásra kerülő jogszabályokat.

 

Ha a Döntőbizottság a panaszt egészben, vagy részben alaposnak találja, a munkáltatót egészben, vagy részben kötelezheti a panaszos szükséges és igazolt költségeinek, valamint az eljárás miatt kiesett munkaidejére járó illetményének megtérítésére.

 

A Döntőbizottság határozatának kiegészítését a panaszos, illetve a munkáltató a határozat közlésétől számított tizenöt napon belül kérheti, ha a Döntőbizottság csak a panasz egy részéről döntött, vagy nem döntött valamely kérdésben.

 

Bírósági eljárás

 

A vonatkozó szabályok szerint a kormánytisztviselők csak közvetve fordulhatnak a fegyelmi eljárásban hozott határozattal szemben – a Döntőbizottság határozatának kézbesítésétől számított harminc napon belül – bírósághoz (az illetékes közigazgatási és munkaügyi bírósághoz). A bíróság vizsgálja a fegyelmi határozat megalapozottságát, a büntetés mértékének arányosságát.

 

A bíróság a Döntőbizottság határozatát végzéssel teljes egészében hatályon kívül helyezi és a Döntőbizottságot új eljárásra utasítja, ha nem volt szabályszerűen megalakítva, vagy a határozat meghozatalában kizárt személy vett részt. Ha a Döntőbizottság a hatáskörét túllépve járt el, vagy hatáskörének hiányát jogszabálysértéssel állapította meg, a határozatot a közigazgatási és munkaügyi bíróság ebben a részében helyezi hatályon kívül.

 

Az előzőekben meghatározott esetek kivételével a bíróság a Döntőbizottságot nem utasíthatja újabb eljárásra, hanem érdemben dönt, és a megtámadott határozatot egészben vagy részben megváltoztatja, vagy a keresetet elutasítja.

 

Ha a felek között egyezség jött lére, a közigazgatási és munkaügyi bíróság az egyezséget jóváhagyó végzésében a határozatot hatályon kívül helyezi.

 

Amennyiben a bírósági eljárásban igazolást nyer, hogy a hivatalvesztés büntetésre, mint jogviszony megszüntetésre jogellenesen került sor, úgy a bíróság kérelemre és a törvényi feltételek fennállása esetén – így különösen, ha a fegyelmi felelősség nem áll fenn vagy fennáll ugyan, de a hivatalvesztés fegyelmi büntetés nem áll arányban az elkövetett fegyelmi vétség súlyával – elrendelheti a kormánytisztviselő eredeti munkakörében történő továbbfoglalkoztatását.

 

A vonatkozó törvény főszabálya szerint minden esetben meg kell téríteni az elmaradt illetményt és egyéb kárát (levonva azt a részt, amely máshonnan – pl. új munkaviszony létesítésével – megtérült vagy megtérülhetett volna), ha pedig az érintett továbbfoglalkoztatására nem kerül sor, akkor 2-12 havi illetménynek megfelelő összeg megfizetésére kötelezi az államigazgatási szervet a bíróság.

 

A köztisztviselők a fegyelmi határozattal szemben közvetlenül fordulhatnak a bírósághoz.

 

Állunk rendelkezésére személyes konzultációval, a munkáltató, a Döntőbizottság előtti peren kívüli képviselet biztosításával, továbbá bírósági peres képviselettel.

Fegyelmi felelősség a közszolgálatban

Írta: Dr. Demeter Andrea | Ügyvéd, munkajogi szakjogász   A fegyelmi eljárás lefolytatása során a jogszabályok számos védekezési eszközt biztosítanak, amelyeket célszerű a lehető legjobb...

Részletek

]]>
http://bajusz-demeter.hu/blog/jogorvoslat-a-fegyelmi-hatarozattal-szemben/feed/ 0